Rap, mint művészet?

Imrényi Dániel gondolatai a rap műfajról

SAMPLEREZÉS = LENYÚLÁS ?
10 kérdés-válasz beatmakereknek

A közhiedelem szerint, ha kinövöd a netről-alapot-lerántós korszakod, és sajátkezűleg szeretnéd elkészíteni a beateket a zenédhez, a legegyszerűbb út a samplerezés, magyarul mintázás. Ez félig-meddig igaz, de leginkább annyira így van, amennyire abszolút nem. Előre szeretném leszögezni (mániám): nem a tecnikai résszel foglalkozunk, programot sem javasolok, arra számos videót találtok a hálón. A mintázással kapcsolatos 10 alapvető kérdésre keresünk választ az alábbiakban.

 

  1. SAMPLING = LENYÚLÁS?

A leggyakoribb hiba, amibe a mintázó producerek beleesnek, hogy egy az egyben kimásolnak egy pár másodperces dob-mentes zenét, lekövetik basszus sávval a dallamsort, végül rácsépelik a dobot, és kész is. Az ilyen sampling valóban lenyúlás, mert semmi saját tartalmat nem tesz hozzá az alkotó. A minőségi sampler beat más “megvilágításba” helyezi a mintát, átdolgoz és hozzátesz, legtöbbször nem ismeri fel a hallgató, hogy “ja, ez a Carmina Buranaból van”. Ülj akár hetekig egy mintán, darabold szét a hangsávot, pakold tetszés szerinti sorrendbe, próbálj ki több verziót, hogy végül valós produktumként tekinthess a zenédre, ne pedig egy félórás munkára, amit bárki utánad tud csinálni.

 

  1. HOGYAN DARABOLJAK MINTÁT?

A profi mintázás alapja a profi darabolás - ez hentes munka, ahogy Hajdú B. mondaná. Miután megtaláltad a felhasználni kívánt mintát, aprólékosan, ezredmásodpercre pontosan vágd a szeleteket (guglizz programot), hogy pl. a dallam eleje a lábdobra érkezzen, és ne csússzon tizedmásodperceket, mert hallható a késés, ami elvesz a zene dinamikájából. Ha vágtál korábban audiósávokat, nem okoz majd gondot, hogy hol kell megnyesni a mintát. Nagyon fontos: zoomolj bele a sávba bőven, és látni fogod, hol változik a hullám, hol kell vágni. Több részre darabolj! A szeleteid ne legyenek több másodpercesek, kisebbre aprózd a hangsávot. Előfordul, hogy olyan zenét választasz, ami nem kötött ütemű, viszont ha sok szeletre vágod, korrigálhatod, és nem csúszik le a dobról a cucc. 

recycle-screenshot-all_1.jpg

 

  1. HONNAN SZEREZZEK MINTÁT?

Elérkeztünk a legnehezebb pontjához a samplingnek, mégpedig a megfelelő minta megtalálásához. Most beszéljünk csak az internetes mintavadászatról - aki lemezről vesz fel, nyilván célirányosabban tud válogatni, hiszen legtöbb esetben tudja, mi van a korongon. Sajnos nincs fix recept, hogy hol és milyen keresőszóval fogod megtalálni a tökéletes szeletelnivalót. A legtöbben a jutubét választják - én is - , és ezzel semmi gond nincs. Először találd ki, hogy milyen stílusú zenét szeretnél készíteni. Ha melankólikusabb, lassabbat ,érdemes jazz felé orientálódni. Keress kedvelt előadóra, együttesre, hangulatra, ezzel szűkítve a listát. A legjobb, ha előadó alapján keresel, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy beleásd magad több zenei szubkultúrába. Sample packet is több helyen találhatsz, több száz gigányi kering a neten - google a barátod. Próbálj olyan nótát választani, amit nem mintáztak már előtted ezren, ne ess produceri közhelyekbe, igyekezz olyan dallamokat beépíteni a beatedbe, amiket korábban senki.

 

  1. MILYEN MINTÁT VÁLASSZAK?

Érdemes olyan mintával dolgozni, ami nem túl telített, fér mellé plusz hangszer, plusz hangsáv. Ne vágj ki egy trombita, hárfa és zongorából álló nótából, mert rendkívül lehoz az életről, amikor valaki megdícsér, hogy milyen írtó jól csengenek össze a dallamok, te meg valójában egy komplett zenekar cédéjéről nyúltál, és semmit nem tettél hozzá, csak két perc alatt összehajítható dob+basszust. Válassz olyan mintát, amire rá tudsz játszani egy kis zongorát, elbír kísérő hegedűt, vagy bármi egyéb kiegészítést. Ettől átéled, milyen az, amikor valóban feldolgozol egy korábbi ötletet, és zeneileg hozzáteszel. Nem kell százezer forintos pianínó hozzá. Jómagam kétoktávos zongorán hegesztgettem a zenéimet évekig: először feljátszottam a jobbkezes dallamsort, aztán a balkezest.

 when-they-think-you-made-a-fire-beat-but-you-12871076.jpg

  1. ZONGORÁT SAMPLEREZNI GAGYI?

Előre is elnézést mindenkitől, akinek ugrik most pár centit a szemöldöke: ha beatmaker vagy, saját zongoratémával dolgozz. A sampling lényege, hogy kiszélesíted a zenei palettádat. Olyan forrásból dolgozol, amit te nem tudsz előteremteni. Ha valóban zenével akarsz foglalkozni, írj saját zongoratémát. Mintázz gitárt, nagybőgőt, furulyát, konga dobot, bármit, de a zongora a te asztalod. A zongora tipikusan “easy to play, hard to master” hangszer. Mielőtt gitároznál, meg kell tanulnod pengetni, mielőtt fagotton játszanál, meg kell tanulnod, hogy vedd a levegőt, hogy kell fújni, stb. A zongoránál lenyomod a billentyűt és kész. No persze hallatszik, ha valaki nem tud megfelelően billenteni, de erre most ne térjünk ki. Ha először kitalálsz egy balkezes, utána egy jobbkezes dallamot (a kettő ne legyen ugyanaz lehetőleg), és fél órán át rögzíted újra és újra, csak lesz olyan feljátszás köztük, amit loopolhatsz. Ha lecsúszik egy billentyűről az ujjad, később helyreigazíthatod programmal, bár alapvetően legyen jól felvéve. Sokszor hallhatod a sztereotípiát, miszerint a rapzene producerei nem játszanak hangszeren, ezért nem is zenészek - már csak ezért is érezd kötelességednek, hogy képezd magad, és játsz zongorán. Persze itt is van kivétel: mintázz olyan zongoratémát, ami viszonylag egyszerűbb, és rá tudsz te is pötyögni egy keveset. Az már teljesen más tészta, odahúztál egy széket a darab írója mellé, és együtt alkottatok.

 

  1. EGÉRREL VAGY BEMENETI PERIFÉRIÁVAL?

Térjünk ki egy kérdés erejéig unblock az otthoni stúdióépítésre. Ha tizenévesen vágsz bele a producerkedésbe, az első akadályt az anyagi szükségletek jelentik: nincs pénzed zongorára, nincs pénzed samplerre, a szüleid meg nem adnak rá pénzt, mert nem látnak benne fantáziát. A sampler eleinte hanyagolható, nyugodtan kotyvaszthatsz egy szál egérrel is. Ha nem olyan bonyolult a minta, periféria nélkül is kitalálhatod a szeletek sorrendjét. Amire viszont égetőbb szükséged van, az a zongora. Bár szinte az összes programban egérrel is összeklikkelheted a témádat, képzelj bele, mennyivel nehezebb komponálni úgy, hogy egyesével rákattintasz egy billentyűre, mintha előtted van a midi pad, és élőben visszahallod amit játszol. Gépen írni időigényesebb, és hallatszik, hogy nem élőzene, mert egységes a leütések ereje, ettől érzed “műnek” sokszor a hangzást. Apróságnak tűnik a billentés, de gondolj csak bele: hogy hangzana Gary Jules Mad World-je, ha minden egyes hangjegyet ugyanazzal a határozott leütéssel hallanád, vagy ha a Still D.r.e. nem kopogna úgy, ahogy. Használtan is találsz a neten midi padot (usb-s zongora), 20-30-ért már 49 billentyűst is tudsz venni. Közeleg a karácsony, ne ájfon harminckettő CS-t kérj fél misiért, a zongora, MPC, seabord sokkal mencibb.

cm_hotel_studio_556_1200_969_81_s.jpgMillióforintos befektetés nélkül is elkezdhetsz otthon zenét hegeszteni. studio01.jpgÉn sem sértődnék meg, ha ilyen helyen komponálhatnék, de a baloldali képre koncentrálj inkább.

     7. HASZNÁLHATOM MÁS MINTÁJÁT?

Mivel a mintázás során maga a producer is “eltulajdonít”, ellentmondásos az íratlan szabály, hogy ne használj fel olyan mintát, amit előtted már kipörgettek. Aki már rutinos beatmaker, az pontosan tudja, hogy a legtöbb türelmet igénylő szakasz maga a sample keresése. Ezért valóban zavaró lehet, ha valaki napokig kutat a megfelelő darab után, amiből dolgozhat, majd miután elkészül vele és publikálja, egy másik producer lazán lenyúlja és megcsinálja szinte ugyanúgy. Nem kell a szavamba vágni, tudom mire gondolsz: a mintázás alapvetően más zenéjének a felhasználása, milyen alapon kéri számon egyik producer a másikat? Teljesen igazad van. Miért kell lehajtani a WC deszkát? Miért nem adott ki harmadik lemezt az AKPH? Miért létezik vajízű vaj? Much talány.

 

 

  1. NET VAGY BAKELIT?

Teljesen rád van bízva. Hagyományosan bakelitről veszik fel a producerek a mintázást, de ez a macerásabb munka - ami nem jelenti azt, hogy ne ezt válaszd, sokan az autentikus zeneírás során több ihletet nyernek. Nem árulok el nagy titkot; ehhez már be kell fektetned egy samplerre, ami felveszi a hanganyagot. Netről leszedni hatványozottan egyszerűbb, de könnyebben találják meg az emberek a sample-t, amit feldolgozol, mitha pl. nagyid lemezeiből válogatnál. Nem számít, milyen úton szerzel mintát (persze ne verekedj érte), a lényeg, hogy az eredmény magáért beszéljen.

 maxresdefault.jpg

  1. MASTERING & CLEANING - SZÜKSÉGES?

Ahány producert megkérdeztek, annyifajta választ fogtok kapni erre a kérdésre. Egyesek szerint legyen kristálytiszta hangzása a mintának, csillogjanak a Domestos-tól a sávok. Valóban a fülnek jólesik a csilingelő zene, a zajmentes dallam.

De akkor mi a helyzet a lo-fi-val, a stoner metállal vagy a dafke garázshangzású irányzatokkal?  Bizony, baromi jól hangzanak a karcos, füstös, helyenként recsegő dalbetétek. Egy jól kopogó, kifogástalan hangzású dob alatt nagyon jól dorombol egy zajos minta. Sejtelmessé, oldschool hangulatúvá és testesebbé teszi a beatet egy több évtizeddel ezelőtti gramofonhangzású sample. Nem kell életfogytig elkötelezni magad egyik vagy másik irányzat mellett, próbáld ki mindkét módszert. A kitisztított minták legismertebb hazai képviselője Aza, míg a lo-fi feelinget Suhov munkásságán keresztül ismerheted meg. Olykor még a dobok is lehetnek kicsit trashebbre keverve, de ahhoz, hogy ez jól is hangozzon, és ne szimplán tré minőségű legyen, sok év rutin és kellően vájt fülpár szükséges. A tisztogatás egyébként külön szakma. Jómagam rendszerint egyik hangmérnök barátomra bízom, hogy a beatjeimet utómunkázza.

     10.JOGILAG TISZTA A SAMPLING?

Kicsit clickbait jellegű a kérdés, ugye nem gondoltátok, hogy erre külön kitérek? Ha sokat dolgozol a mintán, lecsípsz belőle, kevered, átpakolod a szeleteket, hozzájátszol sajátot, a végeredmény egy szinte felismerhetetlen és remélhetőleg jogilag támadhatatlan sampler beat lesz. Ha más nem, legalább ez ösztönzőleg hat, hogy minél többet dolgozz egy zenén, és ne készülj el tíz perc alatt vele. Akárhogy is szeretnénk a belső hangjainkat elcsendesíteni; a sampling más zenéjének a felhasználása. Viszont ha eleget csavarsz és módosítasz rajta, hozzápakolod a saját zeneiségedet, és kiegészíted, jobb esetben még fejlesztesz is az alapkoncepciót, nyugodt szívvel tekintheted saját termésnek a végeredményt.

 

    +1. MIÉRT SAMPLEREZZEK?

Mert végtelenül kreatív alkotói folyamat (sokszor használom ezt a kifejezést :( ). Látni, ahogy egy pl. negyven évvel ezelőtti melankólikus gitárszólót korrigálsz, és készítesz belőle egy katartikus boom bap beatet, maga a *megfelelő jelzős szerkezet helye*. Aki nem megúszni akarja a zeneírást, hanem feldolgozni szeretne és belekeverni a saját stílusát egy már elkészült műhöz, az átéli a samplerezés nyújtotta végtelen lehetőséget. Egy egyszerű dallamot ezerféleképpen torzíthatsz, kiszedhetsz belőle, hozzápakolhatsz, korlátlan variációt kitalálhatsz. Előre hát, drága feleim, és fedezzétek fel a mintázás csodás világát!

Ennyi mára pajtik. Ha tetszett, kövessetek, könyököljetek a tetszik gomra és hagyjatok kommentet. Legközelebb kivesézzük, milyen témákat érdemes választani rapszövegíráshoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kamfordaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr9314420104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Rap, mint művészet?

Friss topikok

  • erkölcsi hulla: @Zabalint: "példaképek"... drogot áruló, drogos aljadékok amerikában, közönséges bűnözők, gyilkos... (2018.11.16. 10:58) Rappelni nem nehéz
süti beállítások módosítása